Introducerea matcilor

introducere matca in nucleu de imperechereInlocuirea matcilor necorespunzatoare este recomandat a se face cu matci imperecheate. Unii apicultori folosesc si matci neimperecheate sau botci gata de eclozionare. Matcile neimperecheate sunt acceptate mai greu.

Metodele de inlocuire sunt foarte numeroase, principala impartire fiind cea a metodelor directe si indirecte.
O metoda universal valabila de inlocuire a matcilor – in orice conditii – nu exista, desi se cunosc si se folosesc numeroase metode mai simple sau mai complicate, fiecare dand rezultate bune numai in anumite conditii.

1.Introducerea sub forma de botca capacita

a. Cu orfanizare

Operatia reuseste daca orfanizarea se face cu 6 zile inainte, se distrug definitiv toate botcile (inclusiv laptisorul din ele), botcile fiind date cu mansoane de protectie.

b. Fara orfanizare

Operatia trebuie facuta in plin cules, botca fiind altoita in corpul al doilea, matca tanara dupa fecundare ucigand-o pe cea tanara. La stupul multietajat sau vertical pe 2 corpuri se poate ridica in corpul de sus 2 faguri cu puiet necapacit cu albina acoperitoare, dupa care corpul de sus se izoleaza cu gratie Hannemann de cel de jos, altoind o botca si deschizand un al doilea urdinis. Dupa imperecherea matcii cele 2 corpuri se unesc. La orizontal gratia separatoare este asezata vertical, stupul fiind compartimentat in 2 compartimente, care se unifica dupa inceperea pontei tinerei matci.

2. Metode directe de inlocuire a matcilor cu matci imperecheate

In perioada marelui cules matcile imperecheate (care au stat in prealabil intr-un nucleu unde s-au obisnuit cu ponta fara sa se agite pe faguri) pot fi acceptate chiar prin eliberarea directa prin urdinis sau pe deasupra ramelor.
Noaptea este perioada cea mai favorabila pentru acceptare intrucat albinele sunt mai putin vigilente, esentialul fiind ca lipsa matcii sa nu fie mai mare de cateva minute, iar mirosul coloniei sa fie unificat cu cel al noii matci (cu 24 de ore inainte) prin punerea unui tampon cu vata imbibata intr-un parfum oarecare.
Desi nu sunt recomandate ca metode sigure este bine sa fie amintite:

- metoda prin surprindere;
- naclairea in miere a matcii sau scufundarea in faina sau apa si introducerea directa intre albinele care in prealabil au fost si ele umectate;
- prafuirea cu naftalina si introducerea pe urdinis;
- anestezierea familiei cu alcool si introducerea libera a matcii intre albine;
- naclairea in laptisor si introducerea pe fagure imediat in locul celei batrane (doar in timpul culesului mare); etc.

“Metoda prin surprindere”

Consta in suprimarea matcii necorespunzatoare, uniformizarea mirosului albinelor si a matcii, hranirea din abundenta a familiei, dupa care se procedeaza la scuturarea intregii familii pe o planseta in fata urdinisului inchis pentru cateva minute, aruncarea tinerei matci in masa de albine complet dezorientate si deschiderea urdinisului, albinele si matca ocupand fagurii pusi la vechiul loc in aceeasi ordine cu cea ocupata mai inainte.

Introducerea directa dupa anestezierea albinelor

Pentru anesteziere putem folosi bile de 1-1,5 cm de azotat de amoniu (din cel folosit in agricultura ca ingrasamant, pe care il amestecam cu putina apa), pe care le uscam apoi la soare. Pregatim apoi jar puternic in afumator si punem pe el 3 bile de azotat de amoniu. Cand a inceput sa apara un fum alb pompam 8-9 rafale pe urdinis. Atunci cand bazaitul inceteaza ridicam podisorul. Daca mai auzim un bazait slab mai dam 4-5 fumuri in directia bazaitului. Stiind ca anestezierea dureaza numai cateva minute dam drumul matcii imediat dupa ce se instaleaza linistea deplina, si mai tinem deschis stupul pentru aerisire, pana observam ca albinele incep sa se miste, dupa care il inchidem. A doua zi la control, matca se va plimba linistita pe faguri.

Introducerea pe urdinis sau pe deasupra cuibului

Precautii:
- familia sa fie pusa in situatia de a primi matca,
- matcii sa i se dea mirosul specific familiei si posibilitatea de a fi calma, fara miscari dezordonate la intrarea in stup (matca fiind lasata sa flamanzeasca 1-2 ore),
- introducerea se face cel mai bine pe timpul noptii si pe timpul unui cules, mai ales in perioadele favorabile.

Inlocuirea directa a matcii prin naclaire in miere

Matca tanara imperecheata se aduce in cusca de transport sau pe fagurele din nucleul in care a fost adapostita, in apropierea familiei ce urmeaza sa primeasca matca. Se cauta matca ce urmeaza sa fie inlocuita, se ridica de pe fagure si in acelasi loc se introduce matca tanara in stare libera, naclaita cu miere (provenita din stupul primitor). La aplicarea procedeului se foloseste cat mai putin fum.
Verificarea acceptarii se face cu un vestibul de control sau dupa o saptamana.

Metoda cu paharul

O alta metoda consta in orfanizarea familiei, perioada in care se introduce matca familiei intr-un pahar in care se misca pana oboseste. Introdusa direct pe fagure, matca nu se va mai misca si va fi primita cu usurinta de catre albine.
Dezavantajul acestor metode este acela ca nu intotdeauna si nu toate familiile au aceeasi comportare.

Metoda scaldarii matcii cu apa

Se afunda matca intr-un pahar cu apa distilata calduta, retragand-o dupa cateva secunde si asezand-o pe speteaza superioara a unei rame de cuib. Substanta sa de matca este inlaturata pentru moment fara ca albinele sa observe schimbarea.

Metoda pulverizarii albinelor din stup si naclairii cu miere a matcii

Dupa ridicarea vechii matci se pulverizeaza bine toata albina cu apa parfumata si dulce, cat si matca noua, care, naclaita bine cu miere, se introduce pe speteaza superioara a ramei de pe care s-a ridicat matca veche. Stupul se inchide si se lasa linistit 7-10 zile.

Metoda cu tubul de sticla

In amurg, dupa inlaturarea vechii matci, eliberam pe urdinis sau pe acelasi fagure de unde s-a ridicat matca veche, o matca tanara flamanda (tinuta in tubul de sticla 15-20 minute si apoi naclaita cu miere). Stupul nu se deschide 7-10 zile iar la urdinis se monteaza un vestibul de control.

Metoda introducerii matcii cu nucleul nou format

Daca avem o matca de mare valoare si nu vrem sa ne asumam nici un risc, formam un nucleu cu 2-3 rame cu miere si puiet capacit in eclozionare, fara albine acoperitoare, introducem matca, inchidem nucleul si urdinisul nucleului pe care-l asezam deasupra unui podisor separator cu sita asezat deasupra cuibului sau il ducem intr-o camera incalzita unde va sta 2 zile pana la eclozionarea albinelor. Seara se orfanizeaza colonia careia voim sa-i schimbam matca si dupa o ora stropim colonia cu sirop parfumat, miros care se da si nucleului cu matca noua. Fagurii ocupati de nucleu vor fi asezati la marginea ultimei rame din stupul gazda, stand putin distantati de ultima rama. A doua zi apropiem definitiv fagurii celor 2 unitati. In cazul in care matca cu nucleul nou format se afla deasupra, dupa 48 de ore inlaturam matca veche si schimbam rama separator cu panza dubla cu una simpla, prin care albinele de jos pot lua contact cu cele de sus (facandu-se schimbul substantei de matca).
La stupii orizontali nucleul se formeaza prin separare cu o diafragma etansa si deschiderea celui de-al doilea urdinis pentru compartimentul fara matca care pana in seara va ramane doar cu albina tanara care nu stie sa se intoarca la vechiul urdinis. Matca tanara va fi data in colivie automata, iar dupa acceptare se ridica vechea matca si inaltam diafragma cu 1 cm pentru a lasa loc albinelor sa se strecoare dintr-un compartiment intr-altul.
Dupa alte 24 de ore diafragma se ridica de tot, in felul acesta schimbandu-se usor si sigur matcile tinere in coloniile puternice.
Metoda se foloseste mai ales in introducerea matcilor toamna, cand albinele primesc foarte greu matci noi.

Metoda poloneza de introducere directa

Se bazeaza pe folosirea mirosului de melisa asemanator matcilor, la 500 ml sirop dens de zahar adaugand 10 picaturi de esenta de melisa. Se pune in hranitor 250 ml si inainte ca albinele sa consume tot siropul se ia o matca tanara (chiar neimperecheata), se afunda cateva secunde in siropul ramas in pahar si se aseaza pe speteaza superioara a ramei din vecinatatea hranitorului, unde se toarna si restul de sirop.
Matca e bine primita, se imperecheaza si lucreaza in acelasi timp cu matca veche, care dupa catva timp dispare.

Introducerea matcii impreuna cu nucleul din care provine

Intre nucleu si stupul care va primi matca se va pune o foaie de hartie perforata in cateva locuri cu un cui, dupa ce, in prealabil am omorat matca deficitara. Metoda poate avea mai multe variante.

About The Author

No Comments